Zoób Kati ruhákban mesélte el a kiegyezés történetét

Akik ismernek azok jól tudják, hogy vesszőparipám az, hogy egy jó divatszakembernek otthon kell lennie a művészetekben, és a történelemben is. Így különösen nagyon érdekelt Zoób Kati mostmár hagyományosnak mondható bemutatója, amelyet a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében rendeztek meg. Kiegyezés- szólt a cím, amely a magyar történelem egy sarkallatos pontjához kötődött. (Aki nincs képben, hogy mi történt akkor, kattintson ide, és kicsit olvasson utána.)
Nehéz írásban visszaadni azt az élményt, amit ez a bemutató adott a nézőknek. Kati rendelkezik azokkal az adottságokkal, amelyekkel a téma mélyére tud nézni, magán átszűrve újraértelmezni képes azt. Nem tinglitangli történemieskedést láthattunk, hanem újragondolást és drámát.

A Kiegyezés nyomán lett Ferenc József Magyarország királya, s ha belegondolunk, akkor ez igencsak fájdalmas egyezség lehetett. Zseniális érzékkel kiválasztott zene az Ultravox Vienna-ja foglalta keretbe a bemutatót.

“It means nothing to me
This means nothing to me
Oh, Vienna”

– szólt a ma már klasszikusnak számító dal, amelynek szövege egészen más kontextusba helyeződött. Hátborzongató volt ahogy erre a gépies dallamra vonultak a modellek az osztrák egyenruhákat idéző ruhákban.

Közben visszatérő motívumként korabeli bélyegek jelentek meg modern nyomatokként a kötött pulóvereken és pólókon.  A Katti Zoób divatházhoz ugyanis partnerként csatlakozott a Bélyegmúzeum, és aMagyar Posta engedélyével lehetővé tette számára, hogy felhasználja a Ferenc József arcképével ellátott, 150 éves bélyeget. A militáns formák finoman tűntek át lágyabb vonalakba, amelyek a hétköznapi női viseleteket idézték.

A tervező nem ragaszkodott ahhoz, hogy a kor ruházatát másolja, nem akart “nagy ruhákat” készíteni, hanem a hordhatóságot helyezte előtérbe. Egy-egy hímzés, anyaghasználat, vagy éppen a népviselet kontúrja köszönt vissza egy-egy darabon, ugyanúgy ahogy Sissi öröksége is új értelmet kapott. A biedermeier csíkok így kaptak helyet a kollekcióban. A zsinórozások, a sújtások és az érdemrendek a mai trendeknek megfelelő köntösben jelntek meg.

A híres magyar humor ellenpontozta a bélyeg nyomatok komolyságát:

“Ferenc Jóska masírozott,
szájában egy fasírozott”

-hírdették a pólók a korabeli gúnyverset idézve. Ezek a feliratok különösen kedvesek voltak a gyerekmodelleken. Apropó gyerekek! A bemutató közönségében egy ifjú fotós is helyet foglalt, pontosabban turbó sebességgel szaladgált a modellek után, hogy elkészítse a képeket. Nagy nehezen nekem is sikerült lencsevégre kapnom őt:

De térjünk vissza a bemutatóhoz! A katonás ruhák színei, egy-egy eleme is beleolvadt, belekeveredett a “magyarosabb” ruhákba, ahogy aztán a kultúra is keveredett az idők folyamán.

Végül a zene keretezve a történetet-mert itt valóban egy történetet meséltek el, ruhák nyelvén szólva- ismét a militáns öltözékek tértek vissza, s zárásként a fekete ruhás királynő vonult végig a színen. 

Érdemes kitérni a ruhák kivitelezésére is, amely azzal együtt, hogy mintegy 60 különböző öltözék vonult fel, nemcsak finom alapanyagokból, hanem magas színvonalú szakmai hozzártéssel készültek. A mennyiség itt nem ment a minőség rovására. A múltat idéző darabok ugyanis olyan kézműves technikákat igényelnek, amelyek tudását mára már kevesen bírják. 

Akár egy vállap, vagy egy zsinórkötés elkészítése mesteri ügyességet kíván meg. De említheném a csíkos ingruhákat is, amelyek első ránézésre egyszerűnek tűnnek. Ha viszont jobban szemügyrevesszük a gallérok szabását, a csíkok illesztését, akkor elégedetten csettinthetünk: itt bizony tudnak szabni-varrni!

Végül egyetlen kritikai észrevételemnek is hangot kell adjak. A kollekció és a bemutató élvezeti értékén sokat rontott a furcsán megépített kifutó. A két oldalt, szélső sorok mellett elhelyezkedő catwalk nagyon nehéz rálátást biztosított a ruhákra, s az idő legnagyobb részében csak a kivetítőben bízhatott a közönség. Legközelebb ezt érdemes lesz újragondolni és visszatérni a bevált formákhoz. Egy ilyen szép kollekció megérdemli, hogy minél többen tudjanak gyönyörködni benne!

Az utolsó képen Zoób Katival és  Bán Teodórával láthattok a bemutatót követően a backstage-ben.

Katti Zoob weboldaláért ide kattinstatok.

No Comments Yet

Comments are closed

ADATVÉDELEM
Posztok, fotók, illusztrációk, és egyéb írások kizárólag a Syco Media Ltd írásos beleegyezése után közölhetőek más oldalakon, vagy nyomtatásban. Ezalól kivételt képeznek azok a gyűjtőportálok, ahol nem közlik ez egész posztot, hanem csak annak első pár sorát, a folytatásért pedig a Pumpkin Paradise oldalára kattint az olvasó.
hotels-banner